NYHEDER 5. FEB 2020 KL. 13:58

Spansk tog-producent skal levere nye togvogne til DSB

Af: kollektivtrafik

DSB har efter et udbud bestilt på otte nye vognstammer hos spanske Talgo, som hver har en kapacitet på mindst 440 passagerer. Togstammerne, der skal køre med et elektrisk lokomotiv i hver ende, vil blive leveret fra 2023 og skal indsættes i trafikken til Hamburg

- De nye vogne kommer til at tilføre kapacitet i trafikken til Hamborg og indsættelsen af helt nyt materiel vil give passagerne en bedre kundeoplevelse. Vognene vil desuden frigøre IC3-materiel, som kan tilføre tiltrængt kapacitet i vores indenrigstrafik, siger Flemming Jensen, der er administrerende direktør i DSB.

- Det er endnu et stort skridt mod en mere grøn og bæredygtig togrejse, da vognene skal trækkes af de nye el-drevne Vectron-lokomotiver, som DSB modtager fra i år, siger han videre.

DSB har lagt forbindelsen mellem København og Hamburg om, så den kører over Fyn og Jylland i stedet for via færgen over Femern Bælt. Denne strækning er fuldt elektrificeret.

- DSB har nu to ud af tre leverandører af fremtidens togmateriel på plads. Med de nye vogne og de allerede bestilte el-lokomotiver er vejen banet for en moderne og grøn togtrafik til og fra Tyskland, siger transportminister Benny Engelbrecht (S) i en kommentar til aftalen, som er blevet godkendt politisk af forligskredsen bag aftalen om indkøb af nye vogne (S-Regeringen, SF, R, EL, Alt, V, K, LA og DF) 

Det bliver en ”sandwich”-formation
De otte vognstammer skal køre med et af DSB’ nye el-drevne Vectron-lokomotiver i hver ende i en såkaldt ”sandwich-formation”. Da lokomotiverne leveres godkendt til drift i både Danmark og Tyskland, sikrer lokomotiverne, at DSB kan fortsætte med at køre til udlandet, når IC3-togene efterhånde udfases.

Talgo’s leverancen til DSB kommer i forlængelse af en leverance til Deutsche Bahn, DB. Vognene skal i lighed med de eksisterende dobbeltdækkervogne vedligeholdes af DSB.

95 procent af vognene kan genbruges
DSB har i udbudsmaterialet desuden stillet krav om bæredygtighed. Derfor kan op til 95 procent af vognene genbruges eller genanvendes, når de engang er udtjente og skal udrangeres.


Fakta om de nye vogne:

  • Kørehastighed 200 km/h
  • Over 3.500 siddepladser i alt
  • Bedre faciliteter for kørestole
  • Videoovervågning for øget sikkerhed
  • Online information med flere og større display og skærme
  • To flexarealer med plads til cykler, barnevogne og opladning til el-cykler
  • Automatsalg af kaffe, the, kolde drikkevarer og snacks