NYHEDER 31. OKT 2025 KL. 11:22

Tunnelprojekt får ny projektdirektør

Af: kollektivtrafik

Med virkning fra lørdag 1. november afløser britiske Guy Taylor den nuværende projektdirektør på Femern Bælt-projektet, Henrik Vincentsen. Guy Taylor får dermed ansvar for at styre byggeriet af verdens længste sænketunnel gennem anden halvdel af byggefasen. Guy Taylor har haft ledende roller i flere store internationale tunnelprojekter - eksempelvis Söderstrøm-tunnelen i Stockholm og Metrocity-ringen i København. Guy Taylor har før det også arbejdet på kanaltunnelen mellem England og Frankrig og Storebæltsforbindelsen


- Vi går ind i en ny fase på Femern Bælt-projektet, hvor vi skal samarbejde på en ny måde med vores entreprenører for at bringe projektet videre sammen. Det kræver nye kompetencer i projektledelsen, og vi er glade for, at vi har kunnet tiltrække én af de allerbedste i verden som ny projektdirektør, siger Sund & Bælts administrerende direktør, Mikkel Hemmingsen.

Guy Taylor har mange års erfaring med store internationale projekter, og har gennem sin karriere været involveret i at bygge godt 100 kilometer tunneler. Samtidig har han erfaring med håndteringen af multinationale entreprenører, hvilket vil styrke projektorganisationen i sidste halvdel af byggeriet af verdens længste sænketunnel.

- Femern Bælt-tunnelen vil være en gamechanger, der i generationer vil binde Danmark og Centraleuropa tættere sammen. Jeg ser frem til at bidrage med min erfaring med internationale entreprenører og projekter og til at drive Femern Bælt-projektet fremad sammen med det stærke team fra Sund & Bælt, siger Guy Taylor.

I anledning af skiftet på posten som projektdirektør fremhæver Sund & Bælt det arbejde, Henrik Vincentsen har gjort med at bringe projektet fra vision til virkelighed, og forvandle en bar mark på Lolland til Nordeuropas største byggeplads.

- Jeg er stolt af at have ledet første fase af danmarkshistoriens største anlægsprojekt. Vi har løst mange udfordringer undervejs, og der venter flere forude, men projektet er i gode hænder blandt nogle af verdens dygtigste specialister. Jeg ønsker holdet god vind med projektet fremover og ser frem til den dag, jeg selv kan køre gennem tunnelen, siger Henrik Vincentsen.


Lidt om Guy Taylor:

  • Guy Taylor, der er britisk statsborger, er dansk gift og har i flere omgange boet i Danmark. Han er uddannet ingeniør og har gennem de seneste 20 år stået i spidsen for en række tunnel-projekter - blandt andet Cityringen i København og Söderström-tunnelen i Stockholm, som også er en sænketunnel
  • Guy Taylor har samlet set været involveret i etableringen af over 100 kilometer tunneler igennem karrieren og kommer til Sund & Bælt og Femern-projektet fra en ledende stilling hos transportmyndighederne i Singapore
  • Guy Taylor tiltræder i Sund & Bælt lørdag 1. november


Udvalgte projekter og stillinger for Guy Taylor:

  • Director - Land Transport Authority (LTA) Singapore: Juli 2020 - oktober 2025
  • 
Tunnelling Operations Manager SEA - John Holland: Januar 2018 - juli 2020 

  • Regional General Manager SEA - Samsung C&T Corporation: Juni 2016 - December 2017 
  • 
Director of Projects - Metroselskabet I/S · Sepember 2010 - maj 2016 
  • 
Construction Manager Immersed Tube Tunnels - Pihl & Søn A/S: Juni 2008 - august 2010
  • 
Manager - CH2M: April 2007 - maj 2008 

  • Deputy Director - Land Transport Authority (LTA) Singapore : Sepember 1997 - marts 2007

 

Femern Bælt-projektet er danmarkshistoriens største og mest komplekse anlægsprojekt, og siden anlægsfasens begyndelse i 2020 er der sket en løbende tilretning af Sund & Bælts organisation til de aktuelle udfordringer, som skal håndteres. Senest har Sund & Bælt etableret en samlet anlægsdivision per 1. oktober under ledelse af Martin Russo. 



Infrastruktur Navne