NYHEDER 15. AUG 2019 KL. 08:40

Aarhus har fået fire 12-meters elbusser - flere kan følge efter

Af: kollektivtrafik

Aarhus har fået fire 12-meters elbusser - flere kan følge efter
Aarhus Kommune, Midttrafik og Busselskabet Aarhus Sporveje markerede søndag 11. august de første elbusser i Aarhus på Park Alle i Aarhus, hvor Agnete og Havmanden var blandt d

Søndag 11. august klokken 13 satte Busselskabet Aarhus Sporveje officielt fire el-busser i drift på byens Linie 13. Byrådsmedlem Ango Winther (S) fortalte i sin tale, at ideen oprindeligt var at satse på fire elektriske led-busser, der skulle køre på Ringgaden i Aarhus, men at det blev opgivet, da udbuddet af el-ledbusser var for begrænset. I 2019 er situation ændret, så der arbejdes på udbud, der omfatter knap 30 elektriske ledbusser i løbet af 2021


Aarhus’ første fire el-busser, der er leveret af Volvo Busser, er sat ind på Linie 13, som forbinder Aarhus-forstaden Holme med bydelen Frydenlund via Aarhus Midtby. Søndagens officelle begivenhed, hvor samarbejdspartnerne Aarhus Kommune, Midttrafik og Busselskabet Aarhus Sporveje, bød på gratis introtur i en af de fire el-busser, blev overværet af et halvt hundrede mennesker, som fik mere at vide om arbejdet med at køre de elektriske busser ind i Aarhus - og hvad de næste skridt er mod en fossilfri busdrift i byen i 2030.

 

Byrådsmedlem i Aarhus Kommune Ango Winther (S) pegede i sin tale på, at der er flere og længere el-busser på vej i Aarhus.

 

Ango Winther (S), der blandt andet er medlem af Teknik- og Miljøudvalget i Aarhus Kommune, pegede på, at el-busser stadig er dyrere i indkøb, end dieselbusser. Modsat udnytter elektriske busser energien betragteligt bedre. Dertil kommer en mere komfortabel oplevelse for passagererne - og frem for alt en røgfri og markant mere støjsvag start fra busstoppestederne.

- Det er Ikke et forsøg. Vi tror på teknikken, så de fire busser bliver sat ind fuldt ud i den daglige drift og dermed fuldt ud erstatter fire dieselbusser, sagde Ango Winther i sin tale, hvor han også fremhævende, at det vil kunne mærkes i Aarhus Midtby, hvor Park Allé ved Rådhuset er en central vej for byens busser.

- Prøv at forestille jer, at når vi når frem til 2030, vil der kun køre el-busser, så støjniveauet her på Park Allé vil blive helt ændret, sagde han videre.

Aarhus Byråd har med Ango Winthers ord en ambition om, at hele bybusdriften skal være omstillet til el i 2030.

 

Om de fire el-busser i Aarhus:

  • Elbusserne, der er leveret af Volvo Busser, er 12 meter lange og skal køre på linje 13, som betjener passagere på den omkring 15 kilometer lange strækning mellem Holme og Frydenlund
  • Virksomheden ABB har stået for ladestanderen ved Frydenlund og ladesystemet på busanlægget i Hasselager
  • Projektet med de fire elbusser har fået knap 1,5 millioner kroner i tilskud bevilget fra Energistyrelsen
  • Det er Busselskabet Aarhus Sporveje, der finansierer meromkostningerne ved de fire første el-busser på linje 13, så eldriften ikke giver Aarhus Kommune meromkostninger
  • El-busserne er første skridt mod Aarhus Kommune’s målsætning om fossilfri kollektiv trafik i 2030
  • Opladningen af busserne sker i løbet af dagen via en 300 kW hurtigoplader, der er placeret på endestationen. Derudover får busserne opladt deres batterier om natten på busselskabets anlæg i Hasselager

I efteråret vil Busselskabet Aarhus Sporveje være klar med et udbud med henblik på at indsætte op til 28 el-busser i 2021.

 

Claus Kjeldsen (S), der er anden næstformand i Midttrafiks bestyrelse, pegede i sin tale ved indvielsen af de fire elbusser i Aarhus på, at passagerne hos Midttrafik allerede i dag kan rejse med en el-dreven letbane. - Nu er det bussernes tur, sagde han og fremhævede flere fordele ved el-busserne. Ud over miljøgevinsten vil kunder opleve en mere støjsvag og behagelig rejse med busserne.

 

 

 

 

 

 

 

Direktør for Busselskabet Aarhus Sporveje Finn Mikkelsen fremhævede, at selskabet vil kunne levere el-drift inden for de givne økonomiske rammer, så bybusdriften i 2030 vil være fossilfri.