NYHEDER 19. FEB 2018 KL. 16:10

Billetten dækker til bus og tog - plus lidt mere

Af: kollektivtrafik

Billetten dækker til bus og tog - plus lidt mere
Foto: Nordjyllands Trafikselskab

Nordjyllands Trafikselskab (NT) har i samarbejde med Region Nordjylland og de nordjyske kommuner lanceret Plustur - en ny kørselsordning, der skal forbinde landområderne med den kollektive trafik og derved styrke mobiliteten markant i de områder, som ikke er dækket af almindelig bus- og togtrafik. Plustur er også koblet sammen med den øvrige kollektive trafik via Rejseplanen.dk, så plusturen er lige ved hånden, når man tager sin smarte telefon med i lommen


NT har kørt det nye flextrafik-tilbud, Plustur, ud i hele Nordjylland. Der er tale om en ny kørselsordning, der kan benyttes i landområder, hvor hverken bus eller tog kører hele vejen til det ønskede område inden for regionen. Plustur fremsøges og bestilles via Rejseplanen.dk som en del af en almindelig rejse og er designet til at forbinde kunderne med den nærmeste kollektive trafik til en fast pris på 22 kroner per person. - Formålet med Plustur er at løfte mobiliteten i de nordjyske landområder ved at tilbyde kunderne en prisvenlig og integreret kollektiv trafikløsning, der nemt og bekvemt søges frem i Rejseplanen som en del af en almindelig rejse. Vores kunder i yderområderne bliver dermed koblet på vores hovednet gennem en fleksibel kørselsordning, som effektivt balancerer mobilitet og økonomi. Vi håber derfor, at endnu flere nordjyder vil benytte sig af den kollektive trafik i fremtiden, siger Mette Henriksen, der er chef for kunder og salg hos NT. Plustur gør det dermed muligt at rejse mellem en adresse og et stoppested - eller et stoppested og en adresse. Kørselsordningen vil dermed udgøre en mindre del af den samlede rejse. Ordningen følger bussernes og togenes dagsruter og skal bestilles via Rejseplanen.dk mindst to timer før planlagt afgang. Foregangsregion for kollektiv trafik Plustur udspringer af et storstilet samarbejde mellem NT, Region Nordjylland og samtlige nordjyske kommuner. Siden maj 2017 har Plustur kørt som pilotprojekt i henholdsvis Hjørring og Jammerbugt Kommune. Her har kørselsordningen, som skal ses som et svar på nogle af de mobilitetsudfordringer, der eksisterer i visse landområder, været en succes. - Vi står sammen i regionen om at skabe nye og innovative trafikløsninger, der kan styrke den kollektive trafik for alle nordjyder. Vores ambition har i mange år været at gøre Nordjylland til foregangsregion på trafikområdet ved at sætte mobilitet og sammenhængskraft i centrum - og det til trods for at vi i Nordjylland har mange små bysamfund og tyndtbefolkede områder, siger Mette Henriksen og fortsætter: - Plustur udgør blot seneste skud på stammen, og vi glæder os meget over at kunne tilbyde en attraktiv løsning til vores kunder, som ikke er fast forbundet med resten af regionen via den kollektive trafik. Det bliver de nu med Plustur, der strækker hovednettet ud til kanten af hele regionen. Plustur er for alle Siden lanceringen i hele Nordjylland er initiativet blevet godt modtaget af kunderne. Således viser tal fra NT i perioden fra 3. januar 2018 og frem til 10. februar, at der blev foretaget i alt 74 kørsler med Plustur, hvoraf godt 64 procent af de i alt 105 rejsende var kvinder. Tallene viser også, at samtlige aldersgrupper fra de 20 til 29-årige og op til de 80 til 89-årige har benyttet sig af kørselsordningen. Det gælder i særdeleshed aldersgruppen 40 til 49-årige, der står for mere end 30 procent af kørslerne i perioden. Disse tal står i kontrast til kørselsordningen Flextur, som er NT’s andet åbne flextrafik-tilbud til kunder på tidspunkter samt i områder, hvor den almindelig kollektive trafik ikke dækker. Modsat Plustur udgør Flextur dog et decideret alternativ til den almindelige kollektive trafik, der anvender en separat takst og kører fra adresse til adresse, og som derfor ikke er integreret i løsninger såsom Rejseplanen. - Plustur er et kørselstilbud målrettet de få i nogle bestemte landområder, som har manglet en integreret kollektiv trafikløsning. Hvor Flextur primært bestilles af ældre, har vi med tallene fået vished om, at Plustur rammer ned i et andet mobilitetsbehov hos en yngre aldersgruppe, eftersom at mere end to ud af tre Plusture bestilles af personer i alderen fra 20 til 49 år. Vi kan dermed konstatere, at vi foreløbigt er lykkedes med at udvide den kollektive trafik og vores produktpalette til andre målgrupper – og det var netop et af vores succeskriterier for Plustur, siger Mette Henriksen. På NT’s kampagnesite - dinverdenrundt.dk - er det muligt at læse mere om plustur. Om Plustur: Plustur er flextrafik, som kan benyttes i de tilfælde, hvor bussen eller toget ikke kører hele vejen Man bliver kørt mellem adresse og stoppested eller stoppested og adresse. Plustur vil altid skabe forbindelse til den nærmeste kollektive trafik og man vil derfor aldrig blive kørt hele vejen med Plustur. Interesserede kan læse mere om Plustur i Nordjylland her: