NYHEDER 10. JUL 2025 KL. 10:43

De første batteritog må køre på danske skinner

Af: kollektivtrafik

De første batteritog må køre på danske skinner
Billedet viser, hvordan batteritogene vil se ud med deres endelige bemaling. (Illustration: RailcolorOntrack)

Om få dage kan passagerer på Lemvigbanen mellem Vemb og Thyborøn for første gang tage turen i et batteritog. Trafikstyrelsen har sagt god for, at Midtjyske Jernbaners to første togsæt fra Siemens Mobility A/S lever op til sikkerhedskravene. Dermed bliver der skrevet et nyt elektrisk kapitel i transporthistorien og togdriften i Danmark


Første afgang med et at de to batterielektriske tog fra Siemens Mobility A/S er mandag 14. juli.
 
- Det er spændende at skulle godkende en helt ny type tog i Danmark, fordi de teknisk er anderledes end dieseltogene og hidtil kun har været i drift i Tyskland. Alligevel er vi kommet godt i mål, og vi har haft et godt samarbejde om at få de nye tog godkendt, siger kontorchef i Trafikstyrelsen, Laura Meyer Harrison.
 
Et stort potentiale
Transportminister Thomas Danielsen (V) glæder sig over, at batteritogene nu kommer på skinner.
 
- Midtjyske Jernbaner har igen vist, at de er på forkant med udviklingen. De har i tæt samarbejde med Trafikstyrelsen sikret, at landets første batteritog nu snart kommer på skinnerne i Vestjylland, og det kan alle parter være stolte af, siger Thomas Danielsen, der stammer fra det vestjyske.
     
Hos Midtjyske Jernbaner ser direktør Martha Vrist et stort potentiale i batteritogene.
 
- Vi er stolte over at være den første jernbanevirksomhed i Danmark, der kan sætte moderne batteritog på skinnerne. Vi er ikke i tvivl om, at der er et stort potentiale i batteritog, og det er et potentiale, vi meget gerne vil være med til at forløse, siger hun.
 
Når de store ladeanlæg ved Lemvig, Holstebro og Skjern efter planen er klar i løbet af efteråret, vil Midtjyske Jernbaner indfase alle syv batteritog i driften og samtidig udfase de gamle dieseltog.
 
 
Lokaltog på Sjælland er også i gang med at få batteri-tog på skinner.
 
 
Om Midtjyske Jernbaners nye batteritog:
  • Mærke og model: Siemens, Mireo Plus B
  • Opladningstid: Fra 20 til 100 procent på 15 minutter ved hurtig opladning
  • Rækkevidde: Op til 120 kilometer pr. opladning
  • Tophastighed: 140 km/t
  • Vægt: 93 ton
  • Kapacitet: 127 siddepladser, 155 ståpladser
  • Sikkerhed: Udstyret med ETCS version 3.6 (European Train Control System), som overvåger og kontrollerer togets hastighed og bevægelse. Systemet kan for eksempel bremse toget automatisk, hvis det ved en fejl kører forbi et stopsignal
 
 

 



Energi og miljø Tog og jernbaner

SENESTE NYT