NYHEDER 27. NOV 2025 KL. 11:57

Minister efter samråd: Der bliver ikke lukket jernbanestrækninger på grund af vedligeholdelsesefterslæbet

Af: Niels Bak Henriksen

Transportminister Thomas Danielsen (V) afviste på et samråd i Transportudvalget, at et vedligeholdelsesefterslæb på flere jernbanestrækninger kommer til at betyde lukning af nogen jernbanestrækninger. At han tidligere er citeret for netop dette skyldes fejlcitater


Egentlig var transportminister Thomas Danielsen helt tydelig. Vedligeholdelsesefterslæbet på jernbanen kommer ikke til at betyde, at toggangen bliver indstillet nogen steder i Danmark.

- Jeg har ikke planer om at lukke nogen strækninger. Der er ikke nogen jernbanestrækninger, der skal lukke, gentog han flere gange i sit svar til Folketingets Transportudvalg på det samråd, som partierne til venstre for regeringen sammen med Radikale havde indkaldt ham til i tirsdags.

Alligevel kunne Alternativets transportordfører Christina Olumeku i sin opsummering ved afslutningen af samrådet konstatere:

- Vi sidder tilbage med en bekymring.

Samrådet skyldtes et notat fra Banedanmark, som Altinget har fået aktindsigt i, hvor en række jernbanestrækninger, især i Jylland, er markeret røde, fordi vedligeholdelsesefterslæbet risikerer at lukke dem inden for fem år, hvis der ikke bliver gjort noget. Et notat, som ordførerne ikke havde fået udleveret, heller ikke som en del af forligskredsen bag infrastrukturplanen.

Men Thomas Danielsen afviste, at det var et scenarie, man skulle frygte. Han kaldte kortet et teknisk bilag, der indgår i prioriteringen af, hvor Banedanmark skal sætte ind mod vedligeholdelsesefterslæbet på jernbanen. Et efterslæb, som sidste år blev opgjort til 28 milliarder kroner frem mod 2030.

- Vi sidder her, fordi I har misforstået et slide, hvor I troede jernbanen ville lukke inden for et til fem år, sagde Thomas Danielsen og viftede med et andet kort, hvor alle strækninger var farvet grønne.

- Det her kort fra december (sidste år, red.), det står stadigvæk ved magt, og det er helt grønt. Der er ikke forventninger om nogen driftsforstyrrelser, sagde han.

Står på mål for infrastrukturforliget
Det fik dog ikke ordførerne til at indstille skydningen. Flere af dem havde en artikel fra Berlingske med til samrådet, hvor Thomas Danielsen i forbindelse med opgørelsen af efterslæbet i december sidste år var citeret for, at han ikke ville udelukke at lukke jernbanestrækninger.

Eller som Enhedslistens ordfører Leila Stockmarr konstaterede.

- Det er jo ministeren, der går ud og siger det.

Men den bed Thomas Danielsen heller ikke på.

- Så går det på det citat, som helt åbenlyst er et fejlcitat, hvis det er rigtigt, sagde han.

Eller i hvert fald citeret ude af kontekst, kunne man forstå, da de fremmødte ordførere blev ved med at bore i det.

For Thomas Danielsen har været ude og lufte tanker om, at nogle af de jyske sidestrækninger måske kunne betjenes billigere og bedre, hvis man nedlagde dem, og i stedet kørte strækningerne med bus. For eksempel mellem Holstebro og Skjern, hvor han gentog på samrådet, at den tur, som i dag tager en time og tyve minutter med tog, ville kunne køres med bus på tre kvarter, og det ville give en bedre service.

Men det betyder ikke, at strækningen står foran en lukning, vedligeholdelsesefterslæb eller ej.

- Har jeg så tænkt mig at gøre det. Nej det har jeg ikke. Det gør jeg også klart. Vi har et forlig på det her område, og det står jeg på mål for, sagde han.

Ingen svar på mulige driftsforstyrrelser
Mens han altså udelukkede, at der skal lukkes baner, så kunne han ikke helt lukke af for muligheden for driftsforstyrrelser, som man for eksempel allerede har set i forbindelse med dæmningsskred på et par af banerne.

For der er ikke sat nok penge af til vedligehold og fornyelse til at indhente hele efterslæbet.

- Det er jo ikke en hemmelighed at efterslæbet udgør 7,6 milliarder om året. Vi har afsat 4,5 milliarder, sagde Radikales ordfører Stinus Lindgren.

Men det er helt med vilje, lod Thomas Danielsen forstå. For aktivitetsniveauet er så højt med nyt signalsystem og elektrificering, at der ikke er kapacitet til yderligere arbejder hos Banedanmark uden at forstyrre driften væsentligt.

- Det er i det leje her, som man kan sætte af. Det er det, som direktøren for Banedanmark giver udtryk for, sagde han med henvisning til den tekniske gennemgang, som udvalget havde fået af direktøren umiddelbart før samrådet.

Det er derfor Banedanmark har brug for at prioritere deres vedligeholdsarbejder.

- Det er lidt det, vi gør med jernbanen. Vi levetidsforlænger, hvor vi så går en lille smule på kompromis med driftsforstyrrelser. Men det er fra et mål om ingen driftsforstyrrelser, sagde transportministeren uden dog at blive mere konkret.

Alternativets Christina Olumeko spurgte flere gange ind til, hvilke banestrækninger det er, som risikerer driftsforstyrrelser, uden at få et klart svar.

Det fik Radikales Stinus Lindgren heller ikke, da han gentagne gange forsøgte at få Thomas Danielsen til at forholde sig til den ambition, som et bredt flertal i Folketinget vedtog tilbage i 2009, om at den kollektive transports andel af transportarbejdet skulle fordobles - noget som langt fra er sket.

Bebudede forhandlinger skete ikke
I artiklen fra Berlingske sidste år var Thomas Danielsen også citeret for, at han efter nytår - altså i 2025 - ville invitere forligskredsen for at se, om man skulle åbne infrastrukturforliget op på baggrund af den stigende pris på efterslæbet.

Men der har ikke været nogen forhandlinger, og i det hele taget afviste ministeren, at forliget skulle genåbnes. Men han var åben over for at diskutere den omprioritering, som sker løbende inden for forligets rammer, hvis partierne ønskede det.

- Det normale havde været at trække mig i ærmet, hvorfor skal vi ikke holde det her møde. Jeg forsøger virkelig at være åben og ærlig, sagde han.

Og det vil ordførerne se frem til. Hellere før end siden.

- Jeg håber, ministeren vil se det her som et træk i ærmet. Vi har ventet for længe, lød det fra Christina Olumeko.


Fakta om samrådet:

Samrådet i Folketingets Transportudvalg var indkaldt med følgende spørgsmål til Transportminister Thomas Danielsen:

Vil ministeren redegøre for, hvilke initiativer ministeren vil iværksætte for både at lukke efterslæbet på det statslige jernbanenet og at undgå en markant svækkelse eller lukning af jernbanestrækninger, særligt i Jylland, før og efter 2030 og samtidig redegøre for, hvorfor Folketinget ikke på et tidligere tidspunkt blev orienteret om de vurderinger og oplysninger om konkrete jernbanestrækninger, der på den korte bane risikerer forringet togdrift som følge af vedligeholdelses- og fornyelsesefterslæb – jf. artiklen ”I månedsvis sad minister med ”alarmerende” viden om jernbanen uden at informere Folketinget” bragt på Altinget.dk den 22. oktober 2025?



Tog og jernbaner