NYHEDER 21. FEB 2020 KL. 01:00

Designet af letbanetog til Hovedstaden er færdigt

Af: kollektivtrafik

Designet af letbanetog til Hovedstaden er færdigt
De nye letbanetog bliver blandt andet indrettet med fire flexområder med plads til både kørestolsbrugere, barnevogne og cykler. (Illustration: Hovedstadens Letbane)

Hovedstadens Letbane, der fra 2025 skal forbinde Ishøj med Lundtofte nord for Lyngby, skal være tilgængelig og anvendelig for alle. Derfor vil de kommende letbanetog eksempelvis blive indrettet med fire flexområder med plads til både kørestolsbrugere, barnevogne og cykler. Tirsdag i denne uge blev Hovedstadens Letbane og Siemens færdige med designet af de grønne Avenio-letbanetog


Togene er grundlæggende magen til letbanetogene i München i Tyskland og i Haag i Holland og skal køre på Ring 3 mellem Ishøj og Lyngby. Der er tale om velafprøvede tog, som forventes at køre med høj driftsstabilitet.

- Vi er er meget optaget af, at letbanen bliver nem at bruge for alle. Derfor er der foretaget flere tilpasninger inde i toget, så togets standardindretning i høj grad tager hensyn til passagerer med nedsat mobilitet og særlige behov, siger forklarer Steen Christiansen, der er borgmester i Albertslund Kommune.

- Derudover indrettes toget med et gulv uden niveauskift, så kørestolsbrugere kan bevæge sig ubesværet rundt og til den nærmeste udgang, og barnevogne og cykler nemt kan flyttes rundt inde i toget, siger han videre.

Albertslund Kommune er én af 12 ejere bag Hovedstadens Letbane.

En letbane for alle
Flexområderne i de nye letbanetog fra Siemens er placeret lige over for en dør, hvor der vil være plads til både kørestolsbrugere, barnevogne og cykler. Hvert flexområde kan rumme enten en kørestol, en barnevogn eller to cykler.

Der vil også være afmærkede sæder forbeholdt gangbesværede inden for hver dør, mens dørene i toget vil blive lakeret med en kontrastfarve, der sikrer høj synlighed af hensyn til svagtseende.

Samarbejde med tilgængelighedspanel
Indretningen af letbanens tog og i særdeleshed indretningen af flexområderne er blevet til i dialog med Hovedstadens Letbanes tilgængelighedspanel, der be-står af repræsentanter fra forskellige handicap- og ældreorganisationer. På baggrund af panelets kommentarer er rygstøtten til kørestolsbrugere og et antal kontakter og håndlister eksempelvis blevet ændret og flyttet i flexområdet.

- Det er vigtigt, at man inddrager folk med handicap i hele processen - lige fra de allerførste planer til design, udførsel, evaluering og ikke mindst løbende opfølgning på det færdige produkt, så de også kan bruge den nye letbane på lige fod med passagerer uden et handicap - spontant og uden at være afhængig af hjælp og assistance fra andre personer, siger Lena Nielsen, der sidder med i Hovedstadens Letbanes tilgængelighedspanel.

Lena Nielsen er kørestolsbruger og har blandt andet været med til at rådgive Hovedstadens Letbane i, hvordan flexområdet bør indrettes, så der er ordentlige manøvre- og pladsforhold for passagerer med forskellige typer kørestole og el-scootere i flexområderne.

Hun har ligeledes været med til at rådgive Hovedstadens Letbane i, hvordan kørestolsbrugere får det bedste udsyn til de digitale informationsskærme, der viser destination, næste stop, rejsetid med videre, som hænger inde i togene.

Gode råd er guld
Rebekka Nymark, der er direktør i Hovedstadens Letbane, peger på, at det er vigtigt at have en forståelse for, hvilke barrierer kundegrupper med særlige udfordringer møder i letbanen. Det giver selskabet mulighed for at kvalitetssikre de løsninger, der bliver lavet.

Rebekka Nymark pointerer, at letbanetogene er velafprøvede modeller, der har været i drift i andre byer i flere år, og som kan sikre en stabil drift fra begyndelsen.

- Vi er gået efter et tog, som er stabilt og effektivt, og som er nemt at vedligeholde og holde rent. Togene kører i dag i blandt andet Haag og München, men vi har tilpasset det, så det så vidt muligt passer til kundernes behov her i hovedstadsområdet, siger Rebekka Nymark.


Interesserede kan læsemere om Hovedstadens Letbane her: