NYHEDER 5. SEP 2023 KL. 21:16

Det første letbanetog er ankommet til Hovedstaden

Af: kollektivtrafik

Det første letbanetog er ankommet til Hovedstaden
Kort efter mørkets frembrud onsdag 23. august lyste det første tog til Hovedstadens Letbane op i mørket. (Foto: Hovedstadens Letbane)

For to uger siden ankom det første af de 29 tog, der skal kører på Hovedstadens Letbane, der i 2025 skal forbinde Ishøj i syd og Lundtofte nord for Lyngby


Det første tog til Hovedstadens Letbane ankom kort efter mørkets frembrud onsdag 23. august på ladet af en blokvogn. Særtransporten blev oplyst af projektørlys, og med blinkende lygter klemte den sig ind gennem porten til Hovedstadens Letbanes kontrol- og vedligeholdelsescenter i Glostrup.

Særtransporten bragte toget de omkring 800 kilometer fra Siemens Testcenter i byen Wildenrath i Tyskland via færgeoverfarten mellem Puttgarden og Rødby til Glostrup.

På kontrol- og vedligeholdelsescentret stod værksted, vaskehal, signalsystem, kørestrøm og godt to kilometer skinner klar til at tage mod toget.

I de tidlige morgentimer dagen efter kørte letbanetoget forsigtigt af blokvognen, ned på skinnerne, og via et skiftespor og ind på værkstedet.

- Det er en af de klareste milepæle i projektet. Det er en begivenhed, vi er stolte af at være en del af. Og der er mange, som er en vigtig del af det. Både Siemens, der har bygget toget og fået det sikkert hertil, og konsortiet Siemens/Aarsleff Rail, der har skabt rammerne på vores kontrol- og vedligeholdelsescenter, siger Henrik Bendsen, der er projektdirektør for Hovedstadens Letbane.

Toget er det første af 29 tog, der med base fra kontrol- og vedligeholdelsescentret skal betjene strækningen mellem Ishøj i syd og Lundtofte nord for Lyngby.

Det er af den såkaldte Avenio-model, der har søstertog kørende i blandt andet München, Bremen og Nürnberg i Tyskland og Den Haag i Holland. Netop nu er 13 tog i produktion, og hver tredje uge fremover sættes endnu et tog i produktion. Toget skal igennem en række test på kontrol- og vedligeholdelsescentret inden, det sættes ud på prøvekørsler på en udvalgt del af den samlede strækning i foråret 2024.

De første passagerer skal efter planen køre med letbanen i 2025.

Fakta om Siemens Avenio til Hovedstadens Letbane:

  • Længde: 36,9 meter
  • Bredde: 2,65 meter
  • Højde: 3,5 meter
  • Vægt: 48,6 ton
  • Topfart: 70 km/t
  • Gennemsnitsfart i drift: 30 km/t
  • Antal siddepladser: 64
  • Samlet passagerkapacitet: 260 passagerer
  • Der er trinløs indstigning til toget, og der er niveaufri adgang igennem hele toget.
  • Toget har fire fleksrum med plads til cykler, barnevogne og kørestole


Fakta om Hovedstadens Letbane:

  • Hvert 5. minut i dagtimerne og hvert 10. minut om aftenen og på søn- og helligdage vil
  • Hovedstadens Letbane afgå i hver retning mellem Ishøj og Lundtofte nord for Lyngby
  • Det er en strækning på 28 kilometer med 29 stop undervejs
  • Den samlede strækning skal efter planen kunne gennemføres på lige under en time - også i myldretiden
  • I 2030 forventes det, at op imod 14,7 millioner mennesker vil bruge Hovedstadens Letbane årligt
  • Hovedstadens Letbane ejes af 11 kommuner og Region Hovedstaden

 

 



Letbaner/Metro