NYHEDER 25. APR 2019 KL. 12:54

El-busserne i Roskilde er kørt ud i byen

Af: kollektivtrafik

Lørdag før påske åbnede de første el-busser i Roskilde dørene for passagerer. Trafikselskabet Movia og Roskilde Kommune forventer, at omkring 2,8 millioner passagerer årligt vil køre med busserne, der markerer sig ved mere støjsvag og mindre miljøbelastnede kørsel end tilsvarende dieselbusser. Roskilde Kommune er den første kommune i Danmark, der har indsat el-busser på alle linjer, der kører internt i kommunen


Der er indsat el-busser på de to A-bus linjer - 201A og 202A - og syv andre mindre linjer - 203, 204, 205, 206, 208, 209 og 212. De to A-buslinjer 201A og 202A betjenes med i alt elleve el-busser, mens de øvrige syv buslinjer betjenes med syv busser. Der er desuden to reservebusser til rådighed til alle linjer.

Ved at indsætte el-busser kan Roskilde Kommune og Movia reducere udledningen af CO2 med ca. 1.400 ton pr. år. det svarer til CO2-udledningen fra ca. 470 biler, der kører på fossilt brændstof beregnet ud fra en CO2-udledning på tre ton CO2/bil/år.

El-busserne er udstyret med et 374 kWh kørebatteri, som giver en rækkevidde på 250-300 kilometer. Bussens batteri er fordelt på tolv batteripakker - fem batteripakker bagerst i bussen og syv pakker på taget.

Busserne oplades på busoperatøren Umove’s garageanlæg. Opladningen finder primært sted om natten, men nogle busser vil også blive opladt i løbet af dagen, hvor de holder en pause.

Busserne kan lades op på to timer med en ladeeffekt på op til 150 kW.

Udgiften for kommunen for at skifte fra dieselbusser til el-busser ligger på omkring 1 million kroner eller 2,7 procent af tilskuddet til busdriften.

Trafikselskabet Movia udbyder busdriften med kontrakter, som løber op til 12 år. Hvis ikke Roskilde Kommune havde fået mulighed for at omstille bybusserne til el nu, vil det kunne vare til 2031 før næste mulighed kom.

De 20 el-busser, der er sat i drift i Roskilde, er produceret af kinesiske Yutong, som er verdens største busproducent. Busserne produceres i Yutongs produktionsanlæg i Zhengzhou i Henan-provinsen. Yutong har en samlet produktionskapacitet på 400 busser om dagen.

I 2017 producerede Yutong knap 25.000 el-busser. Til sammenligning kører der i Danmark i alt 4.000 busser i kollektiv rutekørsel.

Der findes i dag ca. 400.000 el-busser i verden, hvoraf 99 procent kører i Kina.

Det er busoperatøren Umove Øst, der har vundet udbuddet for el-busser i Roskilde Kommune. Umove har for at kunne levere den ønskede transportløsning opført et nyt garageanlæg på Lykkegårdsvej ved Trekroner. Rejsekortudstyr, operatørens IT-systemer, infotainmentskærme, kameraer med videre er blevet eftermonteret i el-busserne på garageanlægget.

Umove Øst har også etableret et nyt energieffektivt vaskeanlæg med lavt vandforbrug, hvor en vask af en bus tager 22 sekunder.