NYHEDER 3. FEB 2020 KL. 12:40

Flere elbusser er på vej til at rulle ud i Aarhus

Af: kollektivtrafik

Flere elbusser er på vej til at rulle ud i Aarhus
Allerede i dag nyder buspassagerer og chauffører i Aarhus godt af fire Volvo-elbusser, der blev sat ind på linje 13 i august sidste år. (Foto: Jesper Christensen)

Fra foråret næste år vil de nuværende fire el-busser, som Volvo Busser leverede til Busselskabet Aarhus Sporveje i august sidste år, få følgeskab af 29 nye elektriske ledbusser på bybuslinierne i Aarhus. De nye busser, der bliver leveret af Volvo, vil ud over den klimamæssige gevinst også have en række andre fordele i forhold til de eksisterende diesel-ledbusser. Levering af de 29 elbusser er næste skridt på vejen mod 2027, hvor alle bybusser i Aarhus skal være fossilfrie

De nye elbusser er ledbus-udgaven af Volvo 7900 Electric. Busserne, der er er 18,6 meter lange - 0,6 meter længere end de ledbusser, kunderne kender fra i dag - ventes at bidrage til en CO2-reduktion på 1.500 – 2.000 ton årligt.

- Transport, herunder den kollektive trafik, er en af de helt store udfordringer, når det handler om at nedbringe CO2-udledningen. Derfor glæder det mig, at der nu med anskaffelsen af yderligere 29 elbusser til bybustrafikken i Aarhus bliver taget et markant og vigtigt skridt i den rigtige, klimavenlige retning, siger Bünyamin Simsek (V), der er rådmand for Teknik og Miljø i Aarhus Kommune.

Midttrafiks bestyrelsesformand Claus Wistoft (V) der er 1. viceborgmester i Syddjurs Kommune, glæder sig på kunderne og klimaets vegne.

- Som trafikselskab er det en fornøjelse at kunne tilbyde kunderne transportmidler, der både er klimavenlige og har høj komfort. Vi ser en spændende fremtid i møde med grøn omstilling af den kollektive trafik, hvor Midttrafik vil bidrage til løsninger, der tilgodeser klima, kunder og kommunerne i Region Midtjylland, siger han.

De eldrevne ledbusser lever op til Aarhus Kommunes mål om, at alle bybusser skal være fossilfrie i 2027, men har også en række andre fordele:

  • Mange siddepladser, hvor en forholdsvis stor del er fremadvendte
  • Lavt støjniveau inde i bussen til glæde for både kunder og chauffører
  • Lavt støjniveau uden for bussen til glæde for alle, der færdes, hvor der er buskørsel
  • Volvo’s Power-steeringssystem der letter chaufførernes arbejde, fordi bussen bliver lettere at dreje med

- Jeg er glad for og stolt over, at de nye busser løbende vil være med til at nedbringe CO2-udledningen i Aarhus væsentligt, og at reduktionen i 2027 og frem forventes at blive 8.000-10.000 tons årligt, siger Finn Mikkelsen, der er direktør ved Busselskabet Aarhus Sporveje.

- Jeg håber samtidigt, at aarhusianerne bliver lige så glade for de nye elbusser, som de er for de fire elbusser, vi indsatte sidste år.

De 29 nye elbusser bliver leveret løbende fra omkring uge 7 i 2021. Når busserne er klargjorte med realtids- og rejsekortudstyr, billetmaskiner med videre, kommer de i drift - hovedsageligt på udvalgte A-linjer.

Busserne kan ikke køre en hel dag på en opladning og vil blive opladet i løbet af dagen og om natten på et af busselskabets busanlæg. Denne løsning er valgt for at undgå opstilling af pantografer på mange endestationer. Hos Busselskabet overvejer man dog, om laderne på anlæggene med fordel kan suppleres med enkelte mindre ladere ved endestationerne.