Debat: Billigere at være dansker....passager?
Af: Lasse Repsholt
Regeringen og Det Konservative Folkeparti indgik forrige uge en finanslovsaftale for 2026. Aftalen skal gøre det billigere at være dansker og indeholder også tiltag på transportområdet. Men hvordan bruger danskerene egentlig deres transportbudget?
Regeringen og Det Konservative Folkeparti indgik forrige uge en finanslovsaftale for 2026. Aftalen skal blandt andet gøre det billigere at være dansker. Det tidligere annoncerede forslag reduktion af elafgiften til EU’s minimumssats i 2026 og 2027 er aftalt. Derudover gennemføres afskaffelsen af afgifterne på kaffe, chokolade og sukkervarer, så der bliver bedre råd til at fylde både den konkrete og den metaforiske indkøbskurv. Ifølge Finansministeriet giver dette en typisk arbejderfamilie ca. 8.500 kr. ekstra om året.
På transportområdet fik danskerne også en hjælpende hånd i 2026. Aftalepartierne blev enige om at forskyde den gældende afgiftsfri grænse for elbiler samt indfasningen af den effektive sats for betaling af registreringsafgiften for elbiler med et år, således at de gældende regler i 2025 også gælder i 2026. Samtidig skal der nedsættes en hurtigt arbejdende ekspertgruppe, der skal analysere forskellige modeller for en fremtidig omlægning af bilbeskatningen.
Tiltagene gav Kollektiv Trafik Forum anledning til at se på, hvordan danskerne rent faktisk bruger deres penge på transport. En gennemsnitlig husstand havde i 2023 et samlet forbrug på 328 tusinde kr. Heraf blev 9,1% brugt på erhvervelse af nye biler i et år som FDM benævner et ”vanvittigt bilår” med 172.764 fabriksnye biler i 2023 (+17%) og heraf 18.000 solgte Tesla Model Y. Samtidig ligger hhv. drift af biler og personbefordring stabilt på cirka hhv. 6,0 % og knap 2,0 % af gennemsnitshusstandens forbrug. Til sammenligning hermed havde husstande med lavere indkomst (Under 250.000 kr.) et gennemsnitligt forbrug på 154.402 kr. i 2023 og heraf blev der brugt 1,0 % på køb af biler og 2,7 % på transport i øvrigt efter en stigning fra 2,2 % i 2018.
Mens aftalen om Finanslov ikke indeholder noget nyt om billettakster i den kollektive trafik, afleverede Regeringens Ekspertudvalg for kollektiv mobilitet i juni 2025 sin delrapport om takster og økonomi, der med opdragets ordlyd ”…afdækker mulige modeller for, hvordan takststrukturen kan indrettes med henblik på at få flest muligt til at vælge kollektive transporttilbud.”. Anbefalingerne - der i øvrigt ikke må forudsætte øget offentligt tilskud til kollektiv trafik - skal under politiske drøftelse senere og i mellemtiden har Trafikstyrelsen fastsat et taksstigningsloft for 2026 på 1,0%. Så det bliver heller ikke meget dyrere i 2026 - på den konto i hvert fald – at være dansker.
Lasse Repsholt, formand KTF
| 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
| 00 FORBRUG I ALT (kr.) | 317.192 | 313.969 | 310.868 | 320.764 | 319.898 | 328.336 |
| 07.1 Køb af køretøjer (kr.) | 18.436 | 18.466 | 22.494 | 21.174 | 20.735 | 29.897 |
| 07.2 Drift af personlige transportmidler (kr.) | 19.830 | 20.403 | 19.974 | 18.187 | 18.148 | 19.936 |
| 07.3 Personbefordring (kr.) | 5.637 | 5.332 | 3.013 | 2.845 | 4.961 | 6.188 |
| 2018 | 2019 | 2020 | 2021 | 2022 | 2023 | |
| 00 FORBRUG I ALT | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% | 100,0% |
| 07.1 Køb af køretøjer | 5,8% | 5,9% | 7,2% | 6,6% | 6,5% | 9,1% |
| 07.2 Drift af personlige transportmidler | 6,3% | 6,5% | 6,4% | 5,7% | 5,7% | 6,1% |
| 07.3 Personbefordring | 1,8% | 1,7% | 1,0% | 0,9% | 1,6% | 1,9% |
Kilde: http://www.statistikbanken.dk/FU15
Forbrug efter prisenhed Kr. pr. husstand Faste priser.
Fra Kollektiv Trafik Forum Billetter og takster
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET
