Forbedret busdrift gav 270.000 flere passagerer på ét år
Af: kollektivtrafik
Et år med 10-minutters drift på Movia's buslinie 22 har fået 270.000 flere passagerer til at tage bussen. Det er næsten dobbelt så mange nye passagerer som ventet
- Vi kan se, at borgerne i højere grad vælger bussen, når de skal til og fra Hvidovre Hospital. Og den markante stigning i passagertallet viser, at der er et stort potentiale i at satse mere på kollektiv transport til hospitalerne. Stor tak til kommunerne for at være med til at finansiere det her forbedrede tilbud til borgerne," siger Christoffer Buster Reinhardt (K), der er næstformand i Region Hovedstaden.
Nemmere adgang til Hvidovre Hospital
Baggrunden for at indsætte flere busser var især at gøre det nemmere for borgere fra Vestegnen at komme til og fra Hvidovre Hospital. Efter et år er antallet af passagerer, der stiger af og på linie 22 ved hospitalet, steget med 34 procent. Samtidig vil de flere afgange på linje 22 koble bustrafikken tættere til den nye letbane.
- Det har været vigtigt at skabe en bedre forbindelse til hospitalet, både for patienter, pårørende og medarbejdere. Samtidig er det her en vigtig prioritering af den kollektive trafik, siger Marianne Frederik (EL), der leder udvalget for trafik og regional udvikling i Region Hovedstaden.
Hos Hvidovre Kommune, der er en af de kommuner, der har medfinansierer ordningen, peger borgmester Anders Wolf Andresen (SF) på, at når busserne kører oftere, bliver det lettere for borgerne at vælge den kollektive trafik, hvilket både bidrager til en grønnere transport og mindre trængsel i området.
- Det viser, at vi gerne lader bilen stå, når den kollektive trafik fungerer - og den kan blive endnu bedre, hvis vi også kombinerer det med metro til hospitalet. Så får vi et samlet, stærkt net af kollektiv transport, der gør det endnu nemmere at vælge grønt, siger Anders Wolf Andresen (SF).
Region og kommuner bag fælles investering
Region Hovedstaden og kommunerne har indført den opgraderede drift i samarbejde med trafikselskabet Movia. Det koster 5,6 millioner kroner årligt at sikre 10-minutters drift på linie 22 i dagtimerne. Region Hovedstaden betaler de 4 millioner, mens Hvidovre, Brøndby, Glostrup, Rødovre og Københavns kommuner står for de resterende 1,6 millioner.
Mobilitet Passagertal
Emner i fokus
BÆREDYGTIGHED
MOBILITET
