NYHEDER 30. MAJ 2018 KL. 20:25

Rejseplanen er ombejlet

Af: kollektivtrafik

Rejseplanens’s app er hentet 3,8 millioner gange. Dermed er trafikselskabernes elektroniske køreplan populær blandt alle dem, der vil ud at rejse med busser og tog. Og ombejlet blandt dem, der også har noget at byde på, når det gælder kollektive rejser. Christina Hvid, der er direktør i Rejseplanen understreger, at tredjeparter skal betale for at komme med ud at køre under rejseplanen, men at de fleste af Rejseplanens data er frit tilgængelige - og at man kan søge om at få lov til at benytte dem


Christina Hvid gav ovenstående forklaringer, da Kollektiv Trafik Forum tirsdag 29. maj holdt årsmøde i København hos Bus og Tog på Vesterbrogade.

Indledningsvis fortalte hun også, at 90 procent af brugerne af Rejseplanen oplever den som overvejende god, at 75 procent bruger Rejseplanen, og at 85 procent af dem benytter Rejseplanen på en mobilenhed. Samlet viser Rejseplanen 40 millioner rejser månedligt. Derudover bruger omkring 500 virksomheder og organisationer Rejseplanens åbne data - eksempelvis Baidu i Kina, som med Rejseplanens data hjælper kinesere med at finde vej på kinesisk, når de er i Danmark.

Men hun kunne også fortælle om en række andre spændende muligheder og projekter, som Rejseplanen, der er ejet af DSB, Metro-selskabet og de regionale trafikselskaber i alfabetisk rækkefølge - BAT, FynBus, Midttrafik, Movia, NT og Sydtrafik, er involveret i.

Helt aktuelt og synligt er det den nye app - MinRejseplan, der favner Region Nordjylland med ikke blot busser og tog, men også med almindelige taxi’er, samkørselstjenesten GoMore og ikke mindst Plustur fra Nordjyllands Trafikselskab, hvor man kan komme det sidste stykke til og fra nærmeste stoppested med taxi for en flad 20’er.

Christina Hvid forklarede som svar på et spørgsmål om, hvad de andre ejere af Rejseplanen får ud af et projekt som MinRejseplan i Nordjyllands Trafikselskabs område.

Erfaringerne, lød meldingen fra Christina Hvid, der kunne oplyse, at NT’s projekt med plustur med mere er finansieret at trafikselskabet selv og midler fra puljen til bedre og billigere kollektiv trafik, som et flertal i Folketinget står bag.

Det er planen, at MinRejseplan, som i dag kun viser de ekstra muligheder med plustur, GoMore og taxier i NT’s område, men som kan bruges af alle i hele landet - også regionalt i for eksempel København - bliver rullet ud i hele Danmark i løbet af 2018.

Og snart vil indenrigsflyforbindelser også blive synlige på Rejseplanen - og på lidt længere sigt fjernbusser og færger - og hvorfor ikke også bycykler?

- De er på vej, kunne Christina Hvid oplyse.


Betaling via Rejseplanen
Christina Hvid kunne også fortælle, at Rejseplanen snart vil kunne hjælpe de rejsende med at købe billetterne hos de forskellige trafikselskaber. Det kan bornholmerne allerede, og det er blandt andet disse erfaringer, der danner basis for, at muligheden snart bliver åbnet for alle i hele landet - at Rejseplanen leder videre til billetbetalingen hos trafikselsklaberne.


Markedsføringen er op til de enkelte trafikselskaber
På et spørgsmål om, hvordan Rejseplanen får forklaret brugerne om de mange muligheder og funktioner, der er og kommer, forklarede Christina Hvid, at markedsføringen af mulighederne i de forskellige regioner ligger hos trafikselskaberne. Det kan rejsende i Nordjylland eksempelvis se i øjeblikket, hvor NT markedsfører MinRejseplan over for borgerne i Regionen.

Christina Hvid kunne som en lille sløjfe på udfordringen med at fortælle om Rejseplanens muligheder og tiltag fortælle, at medier i København først havde tænkt sig at fortælle om MinRejseplan, når mulighederne blev tilgængelige i Hovedstaden.

En konklusion må være, at medier i Hovedstaden vurderer, at borgerne i Hovedstaden ikke har brug for at få at vide, hvordan de kommer videre fra et stoppested i Nordjylland, når de besøger området.


Personlige indstillinger
Som en anden sløjfe på udfordringen med at fortælle om Rejseplanens muligheder kunne Christina Hvid så fortælle, at den enkelte kan indstille Rejseplanen’s app helt personligt på en lang række parametre. Men at den oplagte mulighed for at få en endnu bedre visning ikke bliver brugt så meget.

Her på redaktionen kan vi sige, at MinRejseplan blev hentet ned på dagen, den blev præsenteret. Men at de personlige indstillinger først er noget, vi tager fat på en gang efter deadline.


Rejseplanen som et centralt omdrejningpunkt
Set i lidt længere perspektiv ser Christina Hvid Rejseplanen - blandt andet på grund af de mange brugere og meget stabile drift - som et centralt omdrejningspunkt, når mobilitet bliver et spørgsmål om en serviceydelse, man kan køre, mere end et spørgsmål om at eje en bil.

Erfaringer fra mange steder nær og fjern viser, at flere vil bruge kollektiv transport, når de ser mulighederne. Det forventer Nordjyllands Trafikselskab aktuelt med MinRejseplan, og det forventer Christina Hvid sammen med de andre involverede i Rejseplanen.

Hun understregede, at det bliver de tilkoblede selskaber - eksempelvis fjernbusser og taxier - der kommer til at betale for at nyde godt af Rejseplanens fordele for dem - ikke ejerne.

Her på redaktion hælder vi også til den anskuelse. Når vi kan se mulighederne for at komme frem til et møde, vælger vi de fleste gange bus og tog. Dels giver det mulighed for at arbejde under vejs - dels er der noget ved at have sin egne chauffør - ikke at være sin egen chauffør.