NYHEDER 9. SEP 2024 KL. 13:05

Banedanmark: 78,5 procent af DSB-passagerer ankom til tiden i første halvår

Af: kollektivtrafik

Banedanmark oplyste efter årets første seks måneder, at 78,5 procent af passagerne i togene på fjernbanen ankom til tiden, og at godt 90 procent ankom inden for 10 minutter i forhold til planlagt tid. Samtidig pegede Banedanmark på, at andet halvår vil byde på en række store projekter, som vil påvirke afviklingen af togtrafikken - eksempelvis med hel eller delvis lukning af banestrækninger


Punktligheden lå i årets første seks måneder et stykke over målet på 75 procent for DSBs fjern- og regionaltrafik. Banedanmark tager selv ansvaret for 8,6 procent af forsinkelserne, hvilket er tre procentpoint under det mål, som er fastsat for Banedanmark.

- Jeg tilfreds med, at togtrafikken i det seneste halve år har kørt godt - også i sammenligning med flere andre lande. Vi arbejder døgnet rundt med ét mål for øje, og det er at få de millioner af passagerer, som hvert år vælger at tage toget på arbejde, besøg eller ferie, frem til tiden. Det arbejde vil vi fortsætte og bygge videre på, siger trafikdirektør i Banedanmark, Peter Svendsen.

Mange projekter i andet halvår
De gode punktlighedstal kommer op til et andet halvår af 2024, hvor der flere steder kommer begrænsninger i trafikken.

Hen over efteråret udfører Banedanmark en række store projekter forskellige steder i landet. I Nordjylland er der flere store stations- og sporfornyelsesprojekter samtidig med, at banen elektrificeres og et nyt digitalt signalsystem rulles ud. I Sønderjylland og på Sjælland får sporene en omfattende makeover, hvor gamle skinner, sveller, sporskifter og skærver udskiftes, så banen kommer i bedre form.

Projekterne er nødvendige for, at spor og signalanlæg ikke bliver så nedslidte, at de ville være endnu mere forstyrrende for togdriften, end de allerede er, og for at banen er klar til DSB’s nye eltog, når de kommer.

- Vi ved, at de store projekter kommer til at give udfordringer i trafikken. Derfor har vi sammen med jernbanevirksomhederne lagt en robust og tilpasset køreplan for de strækninger, hvor vi arbejder samtidigt med, at vi kører trafik forbi. På den måde har vi god mulighed for at afvikle trafikken med færrest muligt forsinkelser og aflysninger. Det kommer til at kræve lidt ekstra tålmodighed fra passagerernes side, men de mange projekter er nødvendige for, at vi kan fremtidssikre den danske jernbane, siger Peter Svendsen.

På S-banen var punktligheden efter første halvår oppe på 95,6 procent, hvilket er cirka tre procentpoint over målet for, hvor mange passagerer, der skal være fremme til tiden.

Fakta:

  • Punktligheden for første halvår af 2024 lå med 78,5 procent et stykke over målet for DSBs fjern- og regionaltrafik, som lyder på 75 procent
  • Både DSB og Banedanmark nåede deres mål for punktighed
  • Kun eksterne fold påvirkede punktligheden mere, end det var målsætningen. Det skyldtes primært det hårde vintervejr i januar, men også andre forhold som for eksempel hastighedsnedsættelser under festivalen Tinderbox i juni på grund af folk i sporet
  • Kundepunktlighed er den procentvise andel af kunder (passagerer), der er ankommet med mindre end 3 minutters forsinkelse til deres ankomststation. En forsinket ankomst defineres altså som en ankomst, der er mere end 2:59 minutter forsinket
  • Aflysninger, som foretages senere end 72 timer før planlagt afrejse, tæller med som forsinkede ankomster

(Kilde: Banedanmark)



Kundetilfredshed Tog og jernbaner