NYHEDER 11. SEP 2019 KL. 20:19

Hovedstadens cityring åbner med fest og fri transport

Af: kollektivtrafik

Efter otte års metrobyggeri åbner M3 Cityringen i København søndag 29. september. Med hovedstadens nye metrolinje får den kollektive transport et løft, og metroens passagertal ventes at blive fordoblet til 122 millioner i 2020. Åbningen af det nye, sammenhængende metronet markeres med en stor folkefest, en åbningsceremoni og fri transport i metroen


Arbejdet med at bygge Cityringens 17 nye metrostationer og teste driften af de førerløse tog er meget tæt på at være afsluttet. Det betyder, at det største samlede anlægsprojekt i København i 400 år snart er fuldført.

- Når Cityringen åbner, kan vi pludselig suse under jorden til arbejde, familie og venner med bæredygtig, kollektiv transport, som binder byen endnu bedre sammen. Det vil forandre københavnernes hverdag for altid - og bane vejen for en endnu grønnere hovedstad. Jeg glæder mig til at fejre den historiske dag til et brag af en folkefest, siger Københavns overborgmester Frank Jensen (S).

Den historiske dag bliver søndag 29. september. Den dag åbner Cityringen med en stor folkefest på Rådhuspladsen. Festen starter klokken 13 med livekoncert på den store scene, hvor en række danske kunstnere leverer musikken. Alle er velkomne til arrangementet. Selve åbningsceremonien indledes klokken 14 med et særligt åbningsshow med fokus på, hvordan København vil blive forandret, når de 17 nye metrostationer åbner. Dronning Margrethe II har givet tilsagn om at overvære åbningsceremonien. Metroselskabets ejerkreds vil også være til stede.

Klokken 15 erklæres Cityringen for åbnet, og alle vil have mulighed for fri transport i hele metrosystemet - både de nuværende linjer og den nye metrolinje M3 Cityringen - hele døgnet 29. september. I de første timer kan der opstå ventetid, da der forventes meget stor interesse for at se de nye stationer. Personale vil derfor stå klar til at håndtere og hjælpe kunderne.

- Jeg ser meget frem til, at vi kan åbne Cityringen efter otte år med metrobyggeri. Det er forventningen, at det nye metronet vil mindske trængslen og skabe nye trafikale knudepunkter, der kan sikre et stærkere og mere effektivt kollektivt trafiknet i hovedstaden. Anlæggelsen af metroen er en rigtig stor gevinst - ikke kun for dem, der bor i byen - men også for pendlere, turister og andre besøgende, siger transportminister Benny Engelbrecht (S).

Med Cityringen bliver det nemt og hurtigt at rejse mellem Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro og Indre By. På tre nye stationer bliver der mulighed for skift til S-tog, hvilket binder den fælles transport med metro, busser, S-tog og regionaltog endnu tættere sammen.

På Frederiksberg markeres åbningen af de 17 nye metrostationer med festligheder og underholdning for hele familien ved Frederiksberg Station. Her kan man blandt andet opleve børneteater, musik, trylleri og akrobatik.

- Med Cityringen går vi fra en metrolinje til et egentligt metronet. Det kommer til at ændre hele den måde, vi bruger byen på, og sætte sit præg på byens liv i mange år frem. Med tre meget smukke metrostationer bliver resten af Hovedstaden bundet tættere sammen med Frederiksberg. Jeg glæder mig til at åbne Cityringen for børn og voksne og give kommende generationer et bæredygtigt transportmiddel, der bidrager enormt til Frederiksbergs høje klimaambitioner, siger Frederiksbergs borgmester, Simon Aggesen (K).

Før Cityringen kan åbne, skal den endelige myndighedsgodkendelse på plads, hvor der gives tilladelse til at køre med passagerer. Tilladelsen gives, når myndighederne vurderer, at grundlaget er godt nok til at kunne give en sikkerhedsgodkendelse og sker efter mange tusinde test af det nye system. Sikkerhedsgodkendelsen ventes først at blive opnået kort tid før åbningsdatoen. Uanset hvor godt prøvedriften er forløbet, kan der ifølge Metroselskabet forventes uregelmæssigheder i driften de første måneder, når kunderne kommer ud i metrosystemet.  


Interesserede kan læse mere om åbningsprogrammet her:


Fakta om Cityringen:

  • Cityringen er byens nye metrolinje M3, der med 17 nye stationer vil forbinde Vesterbro, Frederiksberg, Nørrebro, Østerbro og Indre By
  • Cityringen er det største samlede anlægsprojekt i 400 år, siden Christian IV anlagde Christianshavn. Kontrakterne om at bygge Cityringen blev underskrevet i 2011
  • Cityringen kommer til at køre førerløst og i døgndrift ligesom den eksisterende metro, og der vil i myldretiden være maksimalt tre minutter mellem afgangene
  • Når Cityringen åbner, vil ni ud af de 10 mest benyttede stationer i Danmark have en metrostation
  • Med Cityringen og de kommende metrolinjer til Nordhavn (2020) og Sydhavn (2024) får København 24 nye metrostationer
  • Fra 2024 vil hovedstaden således have 44 metrostationer, der binder store dele af byen sammen