KTF Transmision
NYHEDER 16. JAN 2024 KL. 09:00

Debat: Det perfekte trafikselskab?

Af: Lasse Repsholt


Debat: Det perfekte trafikselskab?

Kundetilfredsheden hos Fynbus er stabil og i top, men hvad skal der til for at nå idealet om det perfekte trafikselskab?


Af Lasse Repsholt, formand Kollektiv Trafik Forum


FynBus har netop offentliggjort sin årlige kundetilfredshedsundersøgelse  På Fyn er buskunderne tilfredse, hvor kunderne – igen – bedømmer trafikselskabet på et højt niveau: Både når gælder den generelle tilfredshed og kundeloyalitet og de mere specifikke forhold ved busturen. Dette billede af Fynbus med høj kundetilfredshed er meget stabilt over en 10-årig periode, men på ét punkt skiller kundernes tilfredshed sig ud: Forestil dig det perfekte trafikselskab – hvor tæt eller langt fra dette ideal er Fynbus? Selvom Fynbus i 10 år har gjort (næsten) alting rigtigt i forhold til kundernes tilfredshed, er forestillingen om det perfekte trafikselskab ikke fulgt med (Se figur).


Stigende forventninger...


Hvorfor ikke? Mit gæt er, at forventningerne til det perfekte trafikselskab hele tiden løftes. Borgernes forventning om, at Fynbus skal gennemføre den grønne omstilling af trafikken, sikre mobilitet både i byområderne og på landet, mindske trængsel og betjene borgerne med mobilitet til både arbejde, uddannelse og fritid i alle ugens dag og alle livets faser bliver stadig større og større. Det har været tilfældet i de seneste 10 år og det vil også være tilfældet de kommende 10 år. Fynbus – og i øvrigt alle de andre trafikselskaber – skal jage idealet om det perfekte trafikselskab, men de vil aldrig nå det. Til gengæld må vi heller ikke bevæge os i en retning, hvor afstanden mellem realiteten og idealet bliver større.


...kræver flere resoourcer


Senest har trafikselskaberne grebet til værktøjskassen og arbejder med knudepunkter, samkørsel, delecykler, løbehjul og andre former for mobilitet for blandt andet at styrke mobiliteten i landområderne. Man styrker og prioriterer det regionale net og sammenhængen på tværs, og FlexTur og PlusTur og er blevet styrket og forenklet, så det bliver et mere oplagt valg for flere borgere. Men hvis trafikselskaberne også skal holde trit med forventningerne i de kommende 10 år, skal der tilføres flere ressourcer, der gør det muligt for trafikselskaberne at investere i fremtiden med både anlæg og drift. Derudover skal de lovgivningsmæssige rammevilkår skal forbedres, så trafikselskaberne bliver placeret som en endnu mere central aktør, der driver og skaber mobilitet for borgerne som forudsætning for vækst, trivsel og sammenhæng både i byen og på landet.


Transportministerens Ekspertudvalg om kollektiv mobilitet, der i den kommende tid skal komme med anbefalinger af trafikselskabernes økonomi samt strukturen og organiseringen i den kollektive transport, kan med fordel læse Fynbus kundetilfredshedsundersøgelse fra 2023 for at få et indtryk af, hvad der forventes af dem.


 


 


Fra Kollektiv Trafik Forum Debat Flextrafik Kundetilfredshed Passagertal