KTF Transmision
NYHEDER 21. JAN 2021 KL. 06:22

Hos Arriva er gasbusser blevet hverdag

Af: Mikael Hansen


Nye teknologier indføres ofte med festtaler og hurra-råb. Hvordan går det når hverdagen indfinder sig? I denne artikel ser vi på Arrivas erfaringer med naturgasbusser i Aalborg, Frederikshavn, Holstebro og Skive.


Arriva begyndte at køre med naturgasbusser i 2014 i Holstebro, og siden kom der gasbusser til i Aalborg, Frederikshavn og Skive.  Det er gasbusdriften i de fire jyske byer, som omtales i det følgende.


Arriva introducerede desuden naturgasbusser på den højt profilerede københavnske buslinje 5C – ikke nærmere omtalt her.


-Der var en ganske stor nervøsitet i forbindelse med starten på gasbusdriften, fortæller Claus Børsting, driftschef hos Arriva i Aalborg. Han fortsætter:


-Var det farligt for chauffører og mekanikere og passagerer? Havde busserne den nødvendige rækkevidde? Var der trækkraft nok i gasmotorerne? Vi fik heldigvis god hjælp fra Scania til besvarelse af disse spørgsmål. Der blev holdt informationsmøder og kurser for chauffører og mekanikere, og det tog toppen af nervøsiteten.


 


Hverdagen med gasbusser


Da kørslen kom i gang, blegnede de nervøse spørgsmål hurtigt og blev afløst af en stor tilfredshed med gasbusserne. Det var blandt andet den lavere støj i gasbusserne, som chaufførerne satte stor pris på, og trækkraften i busserne var mindst lige så god som på ruternes hidtidige dieselbusser.


-Gasbussernes rækkevidde var en faktor, vi var meget opmærksom på, fortætter Claus Børsting og fortsætter:


-Vi er kørt tør for gas én eneste gang i de lidt over 6 år, vi har kørt med gasbusser, og det ser vi som et enkeltstående tilfælde - et uheldigt sammentræf at omstændigheder. Generelt har gasbusserne været nemme at arbejde med, de er meget driftssikre, og de er i den grad blevet en del af vores hverdag, at vi knap lægger mærke til forskellen.


 


Energiforbruget


Som forventet bruger gasbusser lidt mere energi end en dieselbus. Naturgasmotorer er såkaldte Otto-motorer med tændrør. Denne type motorer har en lidt lavere virkningsgrad end dieselmotorer.


 -Vi kører dog lidt længere pr. m3 gas end Scania havde lovet, så merforbruget er reduceret i forhold til det, vi havde forventet, konstaterer Claus Børsting.


Alle Arriva gasbusser kører på certificeret biogas, dvs. gassen tappes fra naturgasnettet, mens certifikatet er garanti for, at der tilføres en tilsvarende mængde biogas til nettet.


 


Er gasbusser ny teknologi?


En vigtig del af forklaringen på den nemme overgang til naturgasdrift er, at naturgasbusser internationalt set er en kendt teknologi, som i flere årtier har fungeret upåklageligt blandt andet i Sverige og Østrig.


I Danmark er gasbusserne blevet set som en led i den grønne omstilling af den kollektive bustrafik. Gasteknologien var det første såkaldte ”alternative brændstof” – murbrækker i busbranchen for at det var muligt at køre på andet en diesel. Gasbusserne var også murbrækker for en nye rollefordeling, hvor kommuner og regioner vise sig villige til at investere i ny fyldnings- og ladeinfrastruktur.


Siden er gasbusserne trådt lidt i baggrunden til fordel for el-busser og det syntetiske dieselprodukt HVO. Naturgasbusser forventes dog fortsat at give et bidrag til den grønne omstilling af bustrafikken – i hvert fald i den lange teknologiske overgangsperiode, branchen er midt i.


Biofuel Bæredygtighed Energi og miljø Operatører Trafikselskaber