NYHEDER 10. JAN 2018 KL. 21:42

Nye busser kører mod målet om bedre service

Af: Jesper Christensen

Nye busser kører mod målet om bedre service
Midttrafik og Arriva har indsat nye ledbusser på Rute 100, der årligt har 2,4 millioner passagerer. Håbet er at få endnu flere til at tage bussen.

Midttrafik og Arriva indsatte fredag 1. december de første tre af i alt 12 nye ledbusser på Rute 100, som årligt betjener 2,4 millioner passagerer på ruten, der går fra Odder i syd via Aarhus og til Hornslet i nord. De nye ledbusser, der er leveret af Scania, markerer sig ved at have plads til i alt 126 passagerer - 57 siddende og 69 stående - brede døre og så en forvogn med lavt gulv, så det er lettere at komme ind og ud - også for gangbesværede, mennesker med barnevogne eller i kørestole


Indsættelsen af de nye busser er en opgradering af komforten på Rute 100. Fordelen ved at køre med busser med lavt gulv i dele af bussen kommer især til sin ret på ruter, hvor passagererne foretager mange korte rejser, og hvor busserne er en del af betjeningen af større byområder. Netop Rute 100, som busoperatøren Arriva kører for Midttrafik, er sådan en rute, hvor busserne dagligt supplerer bybustrafikken fra Skåde i Aarhus Syd til Lystrupvej i Aarhus Nord - og hvor de uden for Aarhus-området kører som mere traditionelle regionale busser. - Vi glæder os til at sætte de nye busser i drift og tilbyde kunderne i Regionen en endnu bedre rejseoplevelse. Vi håber, at muligheden for hurtigere ind- og udstigning på grund af den lave indstigningshøjde, bredere døråbninger samt flere døre vil være med til at øge mobiliteten for kunderne, sagde Henrik La Cour, der er regionschef hos Arriva. - Samtidig er vi også glade for, at gøre bussen mere tilgængelig overfor gangbesværede med rollator eller kunder med barnevogn, siger han videre. Ved den lille ceremoni på Rutebilstationen i Aarhus fremhævede han, at Arriva’s chauffører var spændte på at køre ud på ruten i de spritnye busser. - Og det er ikke en helt almindelig bus. Det er en helt ny type bus, som vi glæder os til at lære endnu bedre at kende, sagde han og pegede på, at han tror, at de kommer til at spille en væsentlig rolle i at gøre den kollektive trafik mere attraktiv. - Vi skal i endnu højere grad til at rette fokus på passagerne og deres krav, ønsker og behov, Og vi skal til at tænke innovativt, hvis vi skal have alle med videre. Det er de nye ledbusser på Rute 100 et godt eksempel på, sagde Henrik La Cour og fortsatte: - Gennem investeringer i nyt busmateriel kan vi være med til at gøre bussen mere attraktiv. En af de ting, der er med til at gøre rejseoplevelsen bedre er bussernes lave entré og flade gulv uden trin op og ned inde i bussens forreste del. - Jeg håber, at kunderne vil tage godt i mod de nye busser, sagde han afslutningsvis. Midttrafiks direktør, Jens Erik Sørensen, pegede på, at fredag 1. december var en god dag for kunderne og for Midttrafik. - Kunderne vil opleve klart bedre komfort, sagde han og fremhævede, at der i de nye ledbusser er langt flere pladser. I selve leddet har Scania, der har leveret busserne, eksempelvis kunnet fastmontere to sæder, da konstruktionen er lidt anderledes, end i mange andre leddelte busser. - Når man i dag ser på Rute 100, ser man overfyldte busser. Jeg håber, at indsættelsen af først tre - og senere i alt 12 busser vil lette lidt på det pres, sagde han og fremhævede den øgede plads i bussen og at flowet bliver bedre. - Det er nemmere at komme hurtigere ind og ud, og jeg håber, det vil lette vilkårene for chaufførerne, sagde han og fremhævede, at chaufførerne på Rute 100 kæmper en kamp for at overholde køreplanen. - Der er vejarbejde mange steder og trafikkaos, der gør det rigtigt, rigtigt svært for chaufførerne at opretholde en stabil drift. Han fremhævede også, at når Letbanetogene kommer ud at køre med passagerer i Aarhus, og når Midttrafik ved, hvordan det kommer til at virke i trafikken, kan Midttrafik lave nogle realistiske køreplaner for chaufførerne og kunderne, så køreplanerne vil blive overholdt. - Så busserne bliver forhåbentlig også en forbedring for de mange dygtige og tålmodige chauffører, I har i Arriva, sagde Jens Erik Sørensen, som også pegede på, at de nye Scania-busser med lavt gul i forvognen er et eksempel på en rigtig måde at lave rutebusser, der også kører som bybusser, på. De første tre nye ledbusser blev indsat 1. december. I løbet af de kommende måneder - altså et stykke ind i 2018 bliver de resterende ledbusser indsat på Rute 100. Arriva har også mulighed for at indsætte de nye ledbusser på Rute 123, der ligesom Rute 100 også supplerer bybusserne i Aarhus. Midttrafik har som et led i indsættelsen af de nye ledbusser forlænget aftalen med Arriva om betjeningen af Rute 100 med to år.