NYHEDER 10. JAN 2018 KL. 22:09

Udbud og kontrakter <br>var i fokus:<br> Samspil og fleksibilitet kan skabe bedre resultater

Af: Jesper Christensen

Samspil og fleksibilitet kan skabe bedre resultater
Godt 50 repræsentanter fra trafikselskaber, operatører og andre med interesse i kollektiv trafik var mødt op i for at høre om samarbejde mellem operatører og trafikselskaber.

I en situation, hvor regeringens ambitioner om den kollektive trafik er svære at få øje på - og hvor den kollektive trafik er under pres - havde Transportøkonomisk Forening, Kollektiv Trafik Forum, Dansk Kollektiv Trafik og Danske Busvognmænd i samarbejde inviteret til workshop om bedre bustrafik - et fælles ansvar


Godt 50 repræsentanter fra trafikselskaber, operatører og andre med interesse i kollektiv bustrafik var mødt op i Industriens Hus tæt på Københavns Hovedbanegård for at høre om samarbejde mellem operatører og trafikselskaber i Danmark - og i Sverige, hvor Skånetrafikken har oplevet en massiv passagerfremgang. Derudover kunne deltagerne høste og dele viden om aktuelle tiltag rundt i landet, høre om renovationsbranchen erfaringer med udbud på andre måder, og om fremtidens trafik set ud en plads hos Vejdirektoratet. Som indledning fik Per Henriksen fra DI sat tingene lidt i perspektiv, for hvor mange af deltagerne var egentlig kommet til Industriens Hus med kollektiv trafik. Det var over halvdelen - flest med tog, men Hovedbanegården ligger jo også lige i nabolaget. En anden måde at sætte deltagerne i relation til hinanden var at spørge, hvor mange der havde stort kørekort. Det var en halv snes stykker. Der var også mange, der havde arbejdet med kollektiv trafik i over ti år. Og så var der et par stykker, der havde taget deres cykel. - Det er overraskende at så mange er kommet med tog - og lidt træls, for så går p-anlægget glip af indtægter, sagde Per Henriksen med et smil på læben. Der med kunne han overlade den gode stemning og ordet til direktør i FynBus, Carsten Hyldborg, der også er formand for Kollektiv Trafik Forum. Han tog fat på samarbejdet mellem operatører og trafikselskaber for at gøre status og komme med nogle tanker om ambitionerne på området. - Spørgsmålet er, hvordan vi kommer et skridt videre med fokus på den kollektive trafik, der er nødlidende med tilbagegang og en regering, der ingen vækstmål har for den kollektive trafik, sagde Carsten Hyldborg indledningsvis. Som en slags status pegede han på, at der på Fyn, hvor omkring 10 procent af Danmarks befolkning - cirka 550.000 - er forskellige rammer for den kollektive busdrift. Region Syddanmark har givet FynBus nogle rammer uden politisk indblandning i detaljerne, mens Odense Kommune er politisk med ned i detaljerne næsten helt ud til det enkelte stoppested. Forskellige kontrakter - og rammer - er en udfordring for et trafikselskab, og Carsten Hyldborg fremhævede, at ændrede kontraktformer kan være en mulighed for optimering. - Men hvis kommunerne ikke er med på opprioriteringen, kommer vi ingen vegne, sagde han og nævnte, at der fra politisk hold er stor forskel på, hvad der er interessant. For eksempel er BRT-løsninger med hurtige busforbindelser på opprioriterede ruter ikke på programmet, mens letbaner er. Han nævnte også, at FynBus arbejder med at involvere operatørerne mere i kontrakterne med udgangspunkt i bruttokontrakter, hvor der er mere fokus på rammer og resultater og mindre på, hvordan operatørerne udfører transporterne i praksis - om de eksempelvis sætter mindre busser ind, hvor der er fornuft i det. Carsten Hyldborg listede følgenede spørgsmål op: Hvad betyder en højere risiko operatørrisiko for enhedsprisen, og kan en øget risiko giver så mange flere passagerer, at skatteborgerne i sidste ende får mere transport for pengene? - Hvordan kan vi forbedre samarbejdet om: - Udvikling af kvalitet og service - Detailplanlægning - Lokale kampagner - Design af busprodukt For at komme videre mod et svar på spørgsmålene fremhævede han, at der er behov for at vurdere perspektiverne i partnerskaber, se konkrete modeller for mere involvering af operatørerne i planlægning, kundeservice og markedsføring, se konkrete bud på kontrakter og håndtering af øget operatør-risiko - og vurdere konsekvensen af at give trafikselskaberne større råderum. Især på det sidste punkt kommer det an på den politiske indstilling i bestyrelsen for det enkelte trafikselskab. Og så konstaterede Carsten Hyldborg, at trafikselskaberne ikke så deres service som et produkt i samme omfang, som andre brancher. Det kunne der nok være grund til at ændre på, hvis man skulle nå hen mod overskriften på dagens workshop - Bedre bustrafik - et fælles ansvar. Carsten Hyldborg blev under samme menupunkt efterfulgt af direktør i Arriva Nikolaj Wendelboe, der også er formand for Dansk Kollektiv Trafik, som pegede på, at Dansk Kollektiv Trafik, som er interesseorganisation for operatørerne, gerne ser et tættere samarbejde med trafikselskaberne med fokus på passagerne. Det gælder eksempelvis køreplaner, linieføringer, kunderservice og markedsføring. Nikolaj Wendelboes status var kort, at der er behov for at se på tværs og finde ud af, hvordan den kollektive trafik kan hænge sammen. - Det er det, kunderne har brug for, sagde han og pegede på, at det kan skabe grundlag for vækst i den kollektive trafik. - Og så kommer vi ikke uden om, at politikerne skal på banen. Det er dem, der sidder på pengekassen. Ellers kunne han konstatere, at der var et god samarbejde mellem operatører og trafikselskaber - og en positiv udvikling mod nye samarbejdsformer, men at der også var plads til forbedringer - eksempelvis mindre fokus på kontrol og mere fokus på passagerne. En del af løsningen kunne være nye udbudsformer med mere forhandling i processen, markedsdialog inden udbuddet bliver skrevet og sendt ud, som det eksempelvis har været tilfældet med udbuddet med el-busser i Roskilde. Her har Movia som trafikselskab eksempelvis har møder med operatører, leverandører af el-busser og leverandører af opladningssystemer. - Det giver mulighed for, at de involvere parter kan komme med idéer og løsningsforslag, sagde han. Nikolaj Wendelboe fremhævede også, at det kan skabe mere innovation at involvere alle parter i processen frem mod udbuddet, så trafikselskabet får forslag til, hvordan man kan gøre dette og hint. Hvis de involverede - eksempelvis operatørerne - kan være med til at definere rammerne, kan det skabe mere innovation. - Og det vil vi gerne have mere af, sagde Nikolaj Wendelboe og pegede på, at trafikselskaber og operatører skal have et fælles mål og skabe et system, der belønner operatører, der når målet - og så også straffer dem, der ikke når så langt. - Udfordringen er at tiltrække flere passagerer, sagde han og pegede på, at der kun er få incitamenter for operatørerne til at få flere passagerer i busserne. Og dem, der er, kommer nogle gange til at virke modsat, fordi de kan kollidere med krav, der udløser bøder til operatørerne, hvis de ikke bliver overholdt.