DOKUMENTATION 19. DEC 2017 KL. 12:25

Undersøgelse:
Togpassagerers tilfredshed med rejsen

Af: Passagerpulsen

Togpassagerers tilfredshed med rejsen

18.865 passagerer har svaret på, hvor tilfredse de er med deres togrejse i ny National Passagertilfredshedsundersøgelse. Og tilfredsheden er generelt høj hos togpassagererne.

Tilfredshed med togrejsen i hele landet

Toiletterne på stationerne, cykelparkering og den indvendige rengøring og vedligehold af togene er de områder, hvor der har været den største stigning i passagerernes tilfredshed.

Det viser Passagerpulsens undersøgelse De Nationale Passagertilfredshedsundersøgelser. Rapporten bliver udgivet 2 gange om året og viser, hvor tilfredse togpassagererne er med forskellige dele af deres rejse.

Resultatet fra sommeren 2017 viser, at der er en stigning i passagerernes tilfredshed togrejsen på stort set alle områder, når vi sammenligner med sommeren 2016.

Sammenligning på tværs af togselskaber og strækning

Tilfredsheden med togrejsen varierer fra selskab til selskab. Passagererne er mest tilfredse med Metroen i København (89 %) og togene hos Nordjyske Jernbaner (88 %), og mindst tilfredse med DSB S-tog (78 %) og Fjern- og regionaltog (79 %).

Undersøgelsen giver også mulighed for at sammenligne passagerernes tilfredshed ned på strækninger. Du kan derfor præcist se, hvilke strækninger der har brug for forbedringer.

Strækningen med flest utilfredse passagerer er regionaltogsstrækningen Roskilde-Nykøbing Falster med kun 69 % tilfredse passagerer. Til gengæld har Hirtshalsbanen hos Nordjyske Jernbaner 95 % tilfredse passagerer.

Passagerpulsen anbefaler at forbedre 5 områder


Rapporten Den Nationale Passagertilfredshedsundersøgelse giver detaljeret information om tilfredsheden før og under rejsen fra A til B på alle togselskabernes togstrækninger samt stationerne.

Togselskaberne bør arbejde med at forbedre forholdene for passagererne på 5 punkter:

- Rettidigheden
- Information i togene og på stationerne – især ved forsinkelser
- Tilslutningsforbindelser og p-forhold for sammenhæng i rejsen
- Togenes generelle standard, vedligeholdelse og faciliteter
- Venteforhold på stationerne

Download hele undersøgelsen nedenfor og se tilfredsheden med din egen strækning og togselskab.