NYHEDER 5. JAN 2018 KL. 11:59

Letbanen i Aarhus Uventede besparelser dækker udgifter til aflyst åbningsfest

Af: kollektivtrafik

Uventede besparelser dækker udgifter til aflyst åbningsfest
Der var lagt op til fest, da letbanen i Aarhus skulle åbne 23. september. Men festen blev aflyst i sidste øjeblik.

Aarhus Letbane og letbanens operatør, Keolis, har indgået en aftale i sagen om økonomisk kompensation efter aflysningen af letbanens åbning i september. Aftalen betyder, at Aarhus Kommune får dækket udgifterne til den aflyste åbningsfest

Aflysningen af åbningen betød, at letbanens operatør, Keolis, fik nogle uventede besparelser på selskabets drift. Denne besparelse har Keolis valgt - per kulance - at sende videre til Aarhus Letbane, der til gengæld frafalder alle yderligere økonomiske krav mod Keolis i forbindelse med den aflyste åbning 23. september.

Aarhus Letbane har for sin part valgt at bruge en del af beløbet fra Keolis til at kompensere Aarhus Kommune for de udgifter, som kommunen havde til den aflyste åbningsfest for Letbanen. Dermed kommer skatteyderne i Aarhus ikke til at betale de omkring 570.000 kroner, som den aflyste åbningsfest kom ti at koste.

Administrerende direktør Thomas Friis Brændstrup hos Keolis Aarhus Letbane A/S glæder sig over aftalen, og ser frem til at drive Aarhus Letbane i de næste mange år.

Efter aflysningen arbejdede Keolis målrettet på at få godkendt selskabets sikkerhedsledelsessystem. Det lykkedes 4. december, hvor Keolis blev certificeret af Trafik-, Bolig- og Byggestyrelsen. Dermed fik Keolis lov til at køre med passagerer i letbanetogene. De første tog begyndte at køre med passagerer torsdag 21. december - dagen efter at Trafikstyrelsen havde godkendt letbanestrækningen fra Aarhus H til Universitetshospitalet i Skejby.

- Aarhusianerne har ventet tålmodigt på åbningen, og vi kan nu endelig vise, hvad vi dur til. Den første uges passagerdrift har vist en meget høj grad af præcise tog, og vi har stort set ikke haft aflysninger. Det skyldes i høj grad vores dygtige og veluddannede letbaneførere og styringsmedarbejdere, siger Thomas Friis Brændstrup.

Reelt tog det to uger for Keolis at få rettet op på manglerne i selskabets ledelsessystem.

Keolis og Aarhus Letbane har siden 17. juli kørt testkørsler og siden 21. december almindelig drift - dog uden passagerer fem til 21. december - efter køreplanen med op til seks afgange i timen. I den periode er der sket tre mindre uheld, hvor bilister har overtrådt deres vigepligt og er kørt ud foran et letbanetog. Alle tre uheld har kun medført mindre materiel skade.