Af: kollektivtrafik
Scandlines, der sejler mellem Rødby og Puttgarten og mellem Gedser og Rostock, introducerer et nyt billetsystem, der betyder, at passagerer fremover kan sejle mellem Danmark og Tyskland for ned til 375 kroner - i højsæsonen dog 465 kroner. De nye priser skal være med til at styrke rederiet i konkurrencen om kunderne mod blandt andet Storebæltsbroen og lavprisflyselskaberne
Det nye system er et dynamisk billetsystem, der betyder lavere priser for de passagerer, der har mulighed for at bestille i god tid eller rejse på de mindre travle afgange. Det nye system skal bidrage til, at færgernes kapacitet udnyttes mere effektivt og til at styrke Scandlines’ konkurrenceevne op til en sommer med både EM i fodbold i Tyskland og OL i Paris.
- Vi er glade for, at vi nu har et billetsystem på plads, der belønner de passagerer, der er ude i god tid eller kan rejse på de afgange, hvor der er mindre pres på - ligesom flyselskaberne har gjort det i mange år. Vi håber, at vores nye priser kombineret med muligheden for en lille pause fra køreturen vil bidrage til at tiltrække endnu flere passagerer og sprede dem lidt mere ud på vores mange daglige afgange, siger Terese Lund Johannesen, der er salg- og marketingdirektør hos Scandlines.
Intens konkurrence om kunderne
Scandlines peger på, at konkurrencen om kunder, der rejser mellem Danmark og Tyskland, er hård og kun bliver hårdere. Scandlines’ nye priser er et af flere initiativer, der skal gøre sejlturen mellem Danmark og Tyskland til et endnu mere attraktivt valg.
Scandlines har for eksempel indgået et samarbejde med Starbucks og introduceret nye spisesteder på færgerne. Samtidig er rederiet ved at installere nummerpladescannere på havnene, der skal gøre det hurtigere at tjekke ind. Der er også en app på vej, som skal gøre det nemmere at booke billetter.
Derudover har Scandlines, som annonceret før jul, afsat over 230 millioner kroner til at ombygge to af de fire passagerfærger på Rødby-Puttgarden-ruten til plug-in-færger, så de kan lade grøn energi både i Rødby og Puttgarden.
- Vi er nødt til at spille på hver eneste tangent for at få kunderne til at sejle over Østersøen med os frem for at flyve eller køre over Jylland, når de skal ned til og hjem fra Sydeuropa. Og vi kigger ind i en fremtid med endnu mere konkurrence på grund af Femern-forbindelsen. Derfor sætter vi lige nu alle sejl til for, at Scandlines står så stærkt som overhovedet muligt i et marked, hvor konkurrencen kun vil stige, siger Terese Johannesen.
Scandlines har givet de nye priser et ekstra skud med en digital kampagne.