NYHEDER 14. FEB 2018 KL. 13:52

Lokal mobilitet er et kommunalt ansvar

Af: kollektivtrafik

Lokal mobilitet er et kommunalt ansvar

Aarhus satser på vækst, byliv, sundhed og miljø. Det er der så mange andre byer, der gør, men i Aarhus har man en plan. Det skal nemlig ske samtidig med, at byen får 4-5.000 nye indbyggere, 2.000 nye boliger og 2.000 nye arbejdspladser hvert år. For at undgå yderligere trængsel og miljøbelastning fra transporten satser Aarhus på ét samlet mobilitetssystem med infrastruktur, regulering og adfærdsændringer samt samspil med byudviklingen


Mobilitetschef Susanne Krawack fra Aarhus Kommune lagde i sit indlæg på konferencen ”Fremtidens Transport 2018” i København i forrige uge vægt på den kommunale styring af mobiliteten. Det skal ske gennem udbygning af den kollektive trafik med blandt andet letbane, begrænsning af gennemkørende biltrafik ved at ensrette og gøre turen udenom centrum hurtigere samt byudvikling mod en tættere by og mindre behov for mobilitet. Susanne Krawak. - Vi skal økonomisere med pladsen. Vi skal bygge tættere, skabe en bedre befolkningssammensætning og placere boliger og arbejdspladser mere hensigtsmæssigt. Det er elementer, som for eksempel er tænkt ind i byudviklingen af bydelen Lisbjerg lidt uden for Aarhus, fortalte hun. Med til at forbinde bydelen med Aarhus er den nye letbane, supercykelsti og et planlagt ”parkér-og-rejs”-anlæg. - Vi byudvikler langs de nuværende og kommende banestrækninger. Samtidigt prioriterer vi at anvende arealerne til den kollektive trafik, byrum og grønne områder. Det kan vi gøre, fordi vi samtidig satser på centrale parkeringsanlæg, hvor bilisterne kan parkere og rejse det sidste stykke med kollektiv trafik, cykel eller på gå-ben, sagde hun. Et eksempel er dele af Kystvejen i Aarhus, hvor en del af de fire vejbaner plus svingbaner er ombygget til to vejbaner plus skinner til letbanen. Grønnere by uden at begrænse mobiliteten - Ud over at skabe plads til letbanen har det åbnet havnefronten for borgerne og forenet byen med vandet. Ved at ændre på fordelingen mellem trafikformerne skaber vi en grønnere by uden at begrænse mobiliteten, fortsatte Susanne Krawack. Set gennem kommunale briller handler det også om at tage kontrol. Et eksempel på det er, at den nye letbane administrativt er placeret i samme selskab som by- og regionalbusserne. - Mobilitet handler om sammenhæng på tværs af transportformerne. Det gælder både for køreplaner, økonomi og integration. Vi skal gøre alternativerne til bil lettere tilgængelige. Vi skal skabe et mere effektivt transportsystem, fylde transportmidlerne og begrænse siloerne i transportudbuddet. Det vil også begrænse trængslen, forbedre økonomien i den kollektive trafik og skabe bedre mobilitet i yderområder, fastslog hun. Aarhus Kommune vil øge mobiliteten med kollektiv trafik, cykler og gang.