NYHEDER 4. DEC 2019 KL. 13:33

To centrale buslinjer i København og på Frederiksberg kommer i stødet

Af: kollektivtrafik

Fra søndag 8. december udleder og støjer busserne på linje 2A og 18 i København og Frederiksberg betydeligt mindre. Fra den dag erstatter 48 nye elbusser de hidtidige dieselbusser på de to travle buslinjer, der tilsammen årligt forventes at transportere knap 11 millioner passagerer mellem henholsvis Tingbjerg og Refshaleøen og mellem Lergravsparken/Ørestad St. og Emdrup Torv


Med skiftet til el-drift på linje 2A og 18 vil CO2-udledningen blive skåret ned med 4.300 ton årligt, hvilket svarer til 22 procent af den samlede udledning fra buslinjerne på Frederiksberg og i København. De to nye el-buslinjer er første skridt på vejen mod en fremtid, hvor alle busser i København og Frederiksberg ikke udleder CO2-under kørslen og støjer betydeligt mindre.

I Københavns Kommune har politikerne besluttet, at alle byens diesel-busser skal udskiftes med elbusser senest i 2025.

- Alle københavnere skal kunne trække vejret frit uden at bekymre sig om deres helbred. Derfor investerer vi massivt i grøn, kollektiv transport, så København også på transportområdet går forrest i den grønne omstilling. Nu vil mere end hver ottende bus, som københavnerne møder i byens gader, hverken larme, svine eller udlede CO2. Det er et afgørende skridt mod et grønnere København med ren luft, siger Københavns Kommunes overborgmester Frank Jensen (S).

Frederiksberg Kommunes borgmester Simon Aggesen (K) lægger også stor vægt på de nye busser, som er et led i byens målrettede satsning på at beskytte klimaet.

- En enig kommunalbestyrelse har for nylig vedtaget et budget med en historisk ambitiøs satsning på klima og bæredygtighed og med samlede investeringer på en halv milliard kroner. Et af vores vigtige delmål er at blive elbilby-nummer ét i landet, og her tæller busserne og kommunens egne køretøjer naturligvis med. Jeg er glad for dette samarbejde med København og ser frem til langt flere elbusser i hovedstaden i de kommende år, siger han.

På Frederiksberg er målet at alle diselbusser er udskiftet med busser der kører på grønne drivmidler senest i 2030.

For Movia er de nye el-busser også et vigtigt skridt mod at realisere en målsætningen om fossilfri bustrafik i 2030.

- I Movia arbejder vi for at levere grøn omstilling til gavn for byer og borgere. Sammen med andre kommuner når vi med de 48 nye elbusser på linje 2A og 18 op på at sætte i alt 76 elbusser i drift i Movias område i 2019. Det er lykkedes i et godt samarbejde med vores ejere og operatører, og det er vi glade for, siger Dorthe Nøhr Pedersen, der er administrerende direktør i Movia.

 

Byens første elbusser i drift markeres med åbningsevent søndag 8. december på både Rådhuspladsen og Aksel Møllers Have, som begge er stoppesteder langs linje 2As rute.

Arrangementet på Rådhuspladsen begynder klokken 13 med kaffe, varm kakao og et særligt el-buskørekort til børnene - og med deltagelse blandt andre af transportminister Benny Engelbrecht (S).

Ved Aksel Møllers Have på Frederiksberg begynder arrangementet klokken 13.30 med æbleskiver, gløgg og slikkepinde til børnene. Der er udstillede elbusser begge steder, hvor man kan komme ind og se bussen, sidde i førersædet og tage en chauffør-selfie.